Tips voor winterse comfort foods

Eten

In de winter hebben we vaak, meer dan anders, trek in comfort food. Comfort food is eten dat je blij maakt. Dat je opwarmt en je een gevoel van troost geeft na een koude rotdag. Helaas is comfort food niet altijd de meest gezonde keuze. Suikers, vetten en grote hoeveelheden koolhydraten geven tijdelijk dat lekkere gevoel, maar zijn op den duur slecht voor je gezondheid.

Toch kun je ook met gezonde ingrediënten makkelijk en snel iets op tafel toveren dat lekker is en je niet laat zitten met een schuldgevoel. We geven je een aantal tips.

Hasta la pasta

Ben je dol op spaghetti, tagliatelle, macaroni en lasagne, maar zie je bij elk bord je aderen zo ongeveer dichtslibben, probeer je pastamaaltijd dan eens een gezonde twist te geven. 

Bijvoorbeeld door de verhoudingen te veranderen. Meer groenten en wat minder kaas en pasta. Ook de saus kun je makkelijk gezonder maken door verse tomaten te gebruiken. In tomatenpuree en saus uit een potje zit vaak veel suiker. Hardcore pasta uit je dieet bannen kan ook. Je kunt met een speciale schiller slierten courgette of wortel maken en deze gebruiken als vervanger voor de reguliere deegpasta.

To vlees or not to vlees

Vlees en dan met name rood vlees en/of teveel vlees, is niet zo heel erg goed voor je. Toch staat vlees voor veel mensen bovenaan de lijst met favoriete comfort foods. Ben je niet van plan om binnenkort vegetariër te worden, dan kun je toch nog betere keuzes maken. Kies om te beginnen 1 maaltijd waar je vlees eet. Dus niet én vlees op brood bij de lunch, ‘s avonds bij het eten én uit het vuistje bij de borrel. Wat is voor jou het lekkerste ‘vleesmoment’ ? Pak dat moment dan ook om echt te genieten van een mooi stukje vlees. Verder kun je kiezen om wat vaker kip of kalkoen te eten in plaats van rood vlees. Heb je echt een zwak moment en heb je last van vleeslust, eet dan in ieder geval een kleinere portie. 

Soepie?

Soep verwarmd je. Je kunt het uit een kom eten maar ook met je rug tegen de verwarming drinken uit je favoriete grote beker. Fijn is dat je er feitelijk alles in kunt gooien wat je wilt en zo het aantal calorieën een beetje beheersbaar kunt houden. In de winter geeft een stevige soep je direct een oppepper. Gebruik als basis een groentebouillon en vul dit aan met verschillende verse seizoensgroenten. Voor een heldere soep kun je een handje vermicelli toevoegen om het wat meer stevigheid te geven. Anders gewoon na een kwartiertje de staafmixer erdoorheen en klaar. Met een schepje light creme fraiche maak je je soepje lekker romig. In de winter kun je ervoor kiezen om wat extra kruiden toe te voegen zoals chilipeper, gember of koriander als je dat lekker vindt. Dat maakt je soep een beetje pittig en smaakvoller.

Ja! Pizza!

Pizza is een van de bekendste guilty pleasures voor veel mensen. Maar ook echt weer zo’n beruchte dikmaker. Maar gelukkig zijn er alternatieven. Bijvoorbeeld door een pizza met een bodem van bloemkool te maken. Tegenwoordig zijn deze trouwens ook kant-en-klaar te verkrijgen in de betere supermarkten. Nog beter maak je hem zelf en pas je de verhoudingen van de ingrediënten iets aan. Iets meer groenten en wat minder kaas en vlees. En ook hier geldt weer: geniet maar eet met mate.

Professionals die u kunnen helpen